Monday, March 10, 2008

aku dan hidup

aku dan hidup..ayah mak mebawa aku ke dunia..aku pun hidup..dulu kecil..kini besar...bila besar..aku rasa menjadi aku bukanlah senang..tapi bila besar ini jugak..aku fikir..setiap orang hidup..bukan senang..sebab aku orang..jadi aku terima kenyataan..kesusahan hidup..memanglah orang...sekarng..aku berumur 22..bila aku pandang ke belakang..mmg sudah bnyak aku tinggal..masa kecik..masa mencipta impian..masa berlarian..masa tidak berakal..sekrang aku hidup sebagai dewasa..dulu masa kecik-kecik..memang aku suka nak jadi besar..tapi bila dah besar...baru tergadah..sebab dah tau tinggi ke rendah langit tue..aku lahir dalam keluarga pendidik..masa aku umur nam taun..aku dah masuk darjah satu..umur 7 taun..aku skali lagi darjah satu..nombor yang paling elok pernah aku dapat masa sekolah rendah sampai sekolah menengah..nombor 3..aku tak pernah rasa dapat no 1..tapi bnyak kali aku dapat no 8 n 12..aku ada abg aku ada adik..antara mereka..aku je yang tak pernah rasa dapat no 1..aku nie pemalas..aku suka sangat berfikir..aku tak tido malam..aku sangat nakal masa kecik..lam adik beradik aku..aku jer yang main kejar2 pusing satu kampung..masa kecik..aku selalu kena marah..kadang2 aku kena marah tanpa sebab..mungkin sebab aku nakal..aku tak buat salah pun orang rasa nak marah..aku ingat..aku slalu nangis..sebab aku tak buat salah..kena marah..sampai satu masa..aku mmg sakit sangat kena marah..aku mula melawan..orang marah aku jer aku lawan..tak kira saper..bagi aku tue senjata yang aku ada...aku kena lawan..sebnarnya semakin kita lawan semakin orang marah...tapi aku tak kira..aku keluar gak aper aku nak cakap...sampai aku besar..aku mmg suka melawan..sampai sekrang..jangan marah aku bnyak2..aku tak bleh tahan..jangan tengking..aku pantang...antara dua..aku nangis..or org tue nangis..aku tak cepat terasa ngan orang luar..org luar if marah aku mmg aku boleh sabar..tapi klu orang dalam marah aku aku rasa tercabar...lepas aku abis sekolah rendah dengan darjah satu 2 kali..aku masuk sekolah menengah..aku sekolah agama..aku tak suka sekolah nie..semer orang hipokrit..just becaoz..sekolah nie sekolah terbaik..so aku stay sampai form 5..pastu aku masuk ting 6..then aku dapt tawaran masuk matrik kpm..xsampai sebulan..aku dapat masuk u..foundation 2 taun..tahun ke 3 aku masuk main campus..buat degree in engineering..taun ke empat aku majoring..aku pilih automotif..senang kan nampak hidup aku...orang len susah payah nak masuk u..aku yang tak berapa bijak senang plak masuk u...but tuh takdir..aku ingat aku grade kat sini..tau depan kiranya..tapi tengah2 jalan..study aku teruk..entah dah takdir..aku start sakit2 masa nak masuk maincamp..lately sakit aku makin serius..aku tatau aku sakit apa..mula2 aku tak nak pikir..last2 its really effect my study..study aku jatuh..sebab banyak sebab..aku malas..tue aku admit..aku tak tido malam..so aku terpaksa tuang kelas..subjek aku tough..majoring aku lagi la..aku not motivated person..skali aku down..aku susah nak bangun..but related ngan study je..in my life..aku slalu motivated diri aku..tapi pasal study aku tak boleh..mmg tak boleh...sakit aku yang tatau sebab tue..aku slalu kena balik kg..aku penat ulang alik dari hometwon g tempat study aku..its take about 7 hours dgn bus..so aku penat duk atas bas..dalam sebulan aku kena balik..berubat ngan ustaz..sebab study aku teruk..aku kena extend sem..aku kena xtend sem 1 year more compare dari kawan2 aku..sebab study yang teruk nie..aku jadi takut..pointer aku tak naik2..masa nie baru aku tau..susahnya nak berjaya..study aku tak pernah susah sebelum nie..perjalanan study aku selama nie mcam senang jer..tak study bleh masuk u..satu sebab yang besar..masa tngah2 ada problem nie..aku baru ternotice..apa yang aku buat nie bukan apa yang aku suka...sebab mungkin bnyak sangat masalah..aku suka masak..aku suka sangt memasak..aku masuk dapur umur 8 taun..dulu masak macam hobi jer..tapi bila aku besar nie..aku semakin serius..aku asyik fikir masak je..org baca buku n study..aku buka buku masakan..org g buat keje kat internet..aku research pasal resepi...so kerana minat nie macam dah terlampau kat dalam diri aku...aku fikir..aku dah jumpa benda yang aku nak buat dalam idup aku..the prob is..aku study engineering..its take about 4 year..and my study really teruk masa tuh..result final aku jatuh gila..i have one more chance..if not aku kena dismiss..aku tak nak kena dismiss..tapi aku tak boleh blaja dah..aku tak der mood tengok tempat aku blaja..diri aku memberontak nak buat apa yang aku suka..aku takut sangat dengan masa depan..aku jeles tengok kawan2 kat u len dah grade..aku takut ngan usia yang semakin meningkat...aku serabut dengan penyakit aku...aku serba serbi tak kena masa tue...otak aku macam jalan kat kl jer..serabut..ngan fly over..highway..jem..aku stuck..so i dicided..left my study..aku berhenti blajar..tue disicion yang paling berat pernah aku buat..aku gadai hidup aku..masa aku..pengorbanan aku..kawan2 aku..impian mak ayah aku..aku nak jadi chef..aku tak nak buang masa lagik buat benda yang aku tak suka..aku rasa terpenjara ngan hidup aku..aku nak bebas..kesusahan masa aku blaja..bnyak makan nilai hidup aku...aku tak mampu bernafas walau aku hidup..setiap hari aku bangun pagi..otak aku berat gila..dada aku penuh..aku dah kata..aku seorang pemikir..otak aku tak pernah berhenti berfikir..even aku tido..aku boleh berfikir nak sambung mimpi aku camner..sebab aku bnyak fikir..aku takut sangat ngan masa depan..at first place memang aku tak nak kuar..parents aku sngt berharap..biar aku berusaha sampai habis daya..jangan fikir nak jadi chef..tumpu aper yang kat depan mata..aku fikir nak jadik chef sebab aku dah tak mampu nak pikir hidup aku as engineering student..i need to think a reoson..before aku decide nak kuar..so ini jer satu2 nyer benda yang jadik harapan aku masa tuh..parents aku menangis tengok anak dia macam nie...anak dia yang study separuh jalan..anak dia yang tak sungguh2..anak dia yang tak berani nak mencuba..anak dia yang tak fokus...memang aku menanggung kesalahan yang amat..mak ayah..mintak maaf sangat..walau bagaimana susahnya aku buat keputasan nie...walau bagaimana beratnya derang nak terima..aku belajar dalam hidup..aku hnya mesti menjadi aku saja..jadi aku saja...berat yang aku fikir..yang aku tanggung..walau sejauh mana simpati orang lain..walau seremuk mana hati mereka melihat aku yang tewas..aku yang lebih tahu..aku yang lebih merasa...aku yang lebih sakit pastinya..walau aku tak pernah tahu..jalan yang aku pilih nie..salah ke betul..tapi aku lebih selesa dengan diri aku hari ini..jauh lebih selesa..tiada orang bila membuat keputusan tahu keputusan tue betul ke salah..takder orang dalam dunia ...aku berani jamin..hanya takdir saja...takdir saja yang ader untuk tentukan..dan takdir itu sememangnya dari kuasa ALLAH belaka..dan yang tinggal pada diri aku..hanya harapan..semata-mata harapan..agar desicion nie betul untuk hidup aku sampai mati..sekarang aku jadik cikgu semntara...aku apply masuk u balik..insyaallah..bulan 7 aku masuk u balik..ambik course yang aku nak..even just buat diploma aja..aku skali lagi berharap...memang inilah yang aku nak...before aku kuar u dulu..aku jumpa dekan fakulti aku..dia cakap..jangan regret dengan keputusan yang aku nak..setiap orang melangkah..belum tentu tahu langkahan dia tue betul or tak..kadang-kadang pertama kali kita pilih pilihan kita betul..tapi ada jugak yang salah...ada yang lambat untuk sedar pilihan tue salah..pilihan tue salah atas banya sebab..masa..pemikiran..kehidupan..minat..tapi itu lebih baik dari orang yang tak pernah sedar..dekan aku kata..just do it..aper yang aku nak..walau pun aku amik beberapa tahun untuk sedar...yup..aku dah nak masuk 23..buat dip 3 tahun..dekat umur 27 baru aku abis blaja..erm..benda nie keep bordering me...but aku harap 3 tahun yang bakal aku tempuh tue..adalah tahun2 yang aku mula untuk melakar kejayaan sepanjang hidup aku...yup..future is not our's..begitu juga masa lalu..masa bagi aku hanya tempat kita melintas jer..kita tak pernah gengam..tu sebab bila korang tengok jam slalu bergerak tanpa berenti pun..menjadi cikgu..buat aku beljar banyak benda dalam hidup nie..buat aku analisa kesilapan lalu...tapi aku gembira..aku gembira dengan hidup sekrang..kalau aku tak gembira pun..aku ada masa untuk pikir macam mana nak jadi gembira..tapi ..aku memang terkenang -kenang dengan hidup lalu..terutama kawan-kawan..kehidupan yang aku tinggalkan..tempat yang pernah aku pijak..katil yang pernah aku tido..dunia yang pernah aku lihat...aku sekarang slalu menulis..tentang masa lalu..tentang masa yang aku tinggalkan...bakal menjadi aku yang berusia 23 tahun..hanya aku yang mengerti dengan hidup sendiri...


0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com