Friday, April 11, 2008

cerita tentang hidup..


hidup 1..

suatu masa..di suatu tempat..seorang budak lelaki...semakin hari..semakin sugul..menegak diri di bawah hempakan bumi..yang memberat..

dalam hati..sering berkata-kata..kata yang berulang-ulang.."ayahku penagih dadah".."aku hanya berusia 12 tahun..punyai kakak..punyai adik perempuan...ibuku menjual kerepek.."dan ayah ku..duit hanya untuk dadah..hidup sepatutnya senang..dunia sepatutnya taman permainan yang indah buat kanak2 seperti aku..kasih sayang ibu dan ayah..amat aku perlukan...tapi ayaku seorang penagih"..."aku hidup dengan hakikat itu"..di balik senyum tawa riang sahabat-sahabat lain..itulah aku..hanya memandang tanpa harapan..

"aku tidak tahu untuk bercerita..siapakah akan mendengar..sedangkan semua orang pun sibuk sendiri..".."aku bukan bodoh..aku tidak tercorot..aku hebat bersukan..aku berwibawa untuk menjadi pemimpin..tapi semakin hari..semakin hidup memberat..ayah terus menagih..membuat aku menjadi benci..akan hakikat hidup...aku impikan keluarga bahagia..tidak perlu kemewahan melimpah ruah..cukuplah seperti dulu..ketika ayah bekerja...ketika kami di jaga..aku gembira dengan hidup itu..aku bahagia untuk belajar..aku girang berusaha...aku anak lelaki..setiap kali ayah mengewakan ibu..aku paling terasa..aku paling terseksa..kerana aku masih kecil..aku tak punya apa..melainkan kemelaratan jiwa"..

"hari ini..aku jadi kacau..masalah di rumah..buat aku tak betah di sekolah..pelajaran aku entah ke mana..tiap masa adalah begini..bersoal-soal didalm hati..bercerita sendiri..mendengar sendiri..menanggung sendiri..hidup aku makin kelam..entah sampai bila aku bertahan....akan hakikat..aku anak penagih..ayah yang mencuri setiap impian aku..setiap kebahagian aku..jiwa dan hidup aku....sampai bila..hanya mampu tertanya sendiri"...

cerita 2..

seorang budak perempuan girang bercerita...

"ayah saya dan emak saya bercerai".".saya tinggal dengan nenek..emak dah kahwin lain..ayah entah ke mana"...

"emak datang melawat saya hujung minggu..kalau tak sibuk..".."kakak sulung saya tinggal dengan emak saya..bersama anak tiri emak yang lain"..."saya tak ikut..saya nak jaga nenek..nenek sakit.."

"rumah nenek rumah kampung..tapi kat sini saya ada ramai kawan-kawan..kawan-kawan saya ada mak ada ayah..saya suka tengok mereka..dengan mak dan ayah sendiri..kalaulah saya juga begitu..mesti bahagia kan??"

cerita 3..

"adik beradik saya 11 orang"..saya ada seorang adik..yang lain abang dan kakak..saya umur tujuh tahun..."ayah saya tukang rumah..emak saya tak bekerja..emak sakit..sakit barah payudara..".."saya pun sakit..saya lelah,bila saya batuk..saya batuk lama-lama..sampai sakit dada.."

"hari itu sekolah saya ada hari sukan...saya kena pakai baju sukan..emak pakaikan saya seluar sukan..warna biru..warna dah pudar..tapi boleh pakai lagi..kat belakang seluar..dah koyak..tapi saya pakai juga..itu saja yang ada...saya nak main sukan..cikgu kata..takde seluar sukan tak leh main sukan..saya pakai jugak...dengan baju putih berbintik-bintik hitam...saya seronok bermain".".seluar kawan saya..si shahmi cantik..seluar dia baru...tak koyak..baju pun cantik ..warna kuning..mesti dia banyak duit..."

"suatu hari,balik sekolah..saya lapar sangat"..."tak ingat mak masak apa..tapi kami semua makan dengan berselera...sedap..tapi lepas tue..perut saya memulas-mulas..saya muntah-muntah"..tiba-tiba abang saya juga begitu..emak juga..ayah juga...rupa-rupanya kami makan makanan basi..terkena keracunan..saya tak paham kenapa..kami boleh makan makanan basi...tapi saya sakit perut berhari-hari baru baik...hari ni saya dah sihat"..."saya nak pegi main dengan maisara..."

..............

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com